Нова година – ново аз?

Блог

Януари месец с девиз „нова година, ново аз“ , много от нас ще се постараем да се превърнем в по-добрата си версия. Не е изненада обаче, че спазването на новогодишните обещания е трудна битка. Според проучване от преди няколко години на U.S. News & World Report 80% от нас ще паднат жертва в тази „битка“ още в средата на февруари. Според друго проучване, до края на първата седмица на януари, 20% от обещалите си промяна се отказват от нея. Тази статия е за всички, които не са се отказали!!

Тази нова година за мен е някак си различна. А и не само за мен! В социалната мрежа се изписаха куп негативизми относно изтичащата вече 2020 година. Колко коментара, че „2020 е най-кошмарната година“, „да си ходи“ и подобни прочетохте и чухте в последните дни преди настъпването на 2021 година? Доста, нали… Именно в тези думи обаче се крие стимулът наистина да започнем новата година на чисто.

На чисто

Независимо от датата, всеки ден е перфектният ден за ново начало. Нашето „на чисто“ преминава през няколко основни стъпки – емоционален, дигитален и физически детокс. Ще споделим с вас няколко изпробвани метода за пречистване не само на тялото и съзнаниято, но и заобикалящата ни среда. Нека да успеем заедно да се отървем от всички негативни дейсвия и хора, с които се сблъскваме, нека изчистим домовете си от прах и ненужни вещи, нека почистим и дигиталното си пространство основно.

Здравословни навици

Емоционален детокс

Все повече хора около мен се оплакват, че дори след сън стават уморени. Има редица състояния и заболявания може да са причина за това, дори и в ранен стадий, ако не са диагностицирани – анемии, нарушена функция на щитовидната жлеза или надбъбречните жлези, лупус, ревматоиден атртит и тн. и тн. Причина, на която може да се дължи това са хемотоксините. Това са отровите, които се натрупват в тялото ни от въздуха, храната и лошите емоции. Другата причина е психическата умора. Умът има нужда от почивка не по-малко от тялото.

Ето няколко метода, чрез които да пречистим трайно съзнанието си:

  1. Вземете лист хартия или седнете пред огледалото и пишете (или говорете) за всички ситуации, хора или взаимоотношения, които ви притесняват, напрягат или натъжават. Изразете се свободно. Без притеснения. Помислете как искате да се справите с проблемите. Може да го направите само веднъж, но пък може и да го правите всеки ден.
  2. Направете усилие да осъзнаете истински ценните хора, които имат място в живота си и на кого е време да кажете „Довиждане“. 1Само защото се познавате с някого от дълго време, не означава, че сте длъжни да го задържите в живота си. Казват, че вие сте „петте души, с които се обграждате“ – така че изберете тези хора разумно. Задайте си въпроса дали определена връзка ви кара да се чувствате добре или не. Не е лесно, но постигането на вашия вътрешен мир се нуждае от честни действия.
  3. Почивайте си достатъчно. За да сме здрави и настроението ни да е добро, не е достатъчно просто да спим определен брой часове. Много е важно сънят ни да бъде качествен и ефективен и да сме спали дълбоко достатъчно дълго време. Оптималното количество сън за всеки е различно и е в пряка зависимост от възрастта. Новородените имат нужда от 17 часа сън, тийнейджърите около 8-10 часа, а възрастните около 7-8 часа сън.
  4. Карайте го по-полека. Животът на съвременния човек, както и фактът, че в момента по-голямата част от хората вършат работа си от вкъщи и пред компютър, правят физическата активност и правилното хранене почти невъзможно. Затова ви препоръчваме да се обърнете към йогата, здравословното хранене и спокойния живот, колкото и да е трудно.
  5. Отделете време, за да разберете какво наистина ви носи радост. Правете повече от нещата, които ви карат да се чувствате щастливи. Грижете се да се изпълвате с радост, за да може негативните мисли да бягат от вас.

Дигитален детокс

В последните години дигиталните технологии буквално са завладели целия свят. Постоянната им употреба помага да загубим способността ни да се фокусираме и това се отразява пряко върху цялостната ни продуктивност.

Почти всеки от нас има нужда от компютър за рутинния си работен процес, телевизорите в домовете ни са включени почти постоянно, а киндълите са „новите“ книги. Телефоните пък са на една ръка разстояние и буквално са се превърнали с продължение на ръцете ни.

Замисляли ли сте се колко пъти използвате телефона си през деня и колко време прекарвате с него в ръка? Според социологическо изследване, проведено в последните години, средностатистическият човек го прави 2617 пъти на ден. При редовните потребители цифрата е двойна – около 5427 пъти на ден. Подобни данни показват, че сме обсебени от дигиталния свят. Време е дори за малко да се „изключим“ от него.

Чрез дигиталния детокс може да повлияем на живота си положително и то в много аспекти.

Ето няколко съвета как да започнем борбата с дигиталната зависимост:

  1. Опитайте се да се откажете от използването на телефона си поне два часа преди лягане. Ако успеете – увеличете часовете, а след това опитайте да не използвате телефона си един ден. Цял ден. Пожелаваме ви успех.
  2. Премахнете нотификациите на платформи като Youtube, Instagram, Facebook и тн. Отделете по час на ден за проверяването им.
  3. Избягвайте всяко съдържание, което оставя негавитно усещане за вас. Прекратете следенето на всеки акаунт, който вече не ви интересува или който ви кара да се чувствате зле по някаква причина.

Физически детокс

Натрупването на вредни токсини в организма предразполага към общо неразположение на тялото и развитие на болести. Ако често се чувствате отпаднали, с главоболие, появяват ви се безпричинно пъпки по кожата, за които сте забравили от пубертета или често имате проблем с подут корем и стомашно неразпожение, то вие имате нужда от детокс. В интернет пространството има хиляди предложения за различни вариации детоксикация, но е важно да подберете подходящ за вашия организъм план за действие и да го следите внимателно в целия процес.

Пречистването на тялото е свързано с промяна в начина на хранене, движението и съня. Замествайки определени храни с други, активираме основните детоксикиращи органи на тялото – черен дроб, бъбреци, бели дробове, кожа, лимфна система.

При детокс програмата е важно да изключим от менюто си хляба, млечните продукти, захарта, алкохола, газираните напитки, кафе. Ако пушите би било добре да намалите цигарите в дните на детокс. Знам, че е трудно, но не е непостижимо.

Не е нужно обаче да правите огромни промени в навиците си, за да се храните по-здравословно. Най-добре е да си поставяте малки цели и да ги постигате стъпка по стъпка. С течение на времето малките промени могат да доведат до положителна разлика във вашето здраве, а и по този начин няма да натоварвате съзнанието си с големи очаквания, които да ви демотивират.

Ето няколко стъпки как да подобрите хранителните си навици:

1. Създаване на нови хранителни навици

Анализирайте и наблюдавайте тялото си, то е вашият най-добър помощник в този процес. За да се храните здравословно, трябва да разберете кои храни всъщност са здравословни и полезни за вас и кои не. В интернет пространството изобилства информация, но ако желаете може да се консултирате с диетолог или квалифициран нутриционист, каквито например са Atidora.

Често така наречените „бързи“ или „джънк“ храни, съдържат твърде голямо количество сол, захар и химични подобрители, които вредят на здравето ни. Тези съставки понякога са скрити зад неястни имена, букви или цифри, така че е важно като част от вашата промяна да се научите да четете етикетите на храните и да проверявате неясните съставки.

Научете кои съставки трябва да избягвате. Също така проверявайте съдържанието на мазнини и видът им, тъй като много хранителни продукти които се рекламират като „нискокалорични“ са богати на вредни рафинирани мазнини, като палмовото масло.

Ето няколко от вредните съставки в храните:

Изкуствени подсладители

Според последни проучвания, аспартамът, обозначен с Е951 води до наддаване на килограми и съответно до по-трудно отслабване. Изкуствените подсладители предизвикват редица химически процеси в тялото ни. За разлика от естествената захар, те не активират сигналите за ситост към мозъка. Така до мозъка не достигат биохимични сигнали, че желанието Ви за храна е удовлетворено и продължавате да ядете още повече. Това не би било така ако сте консумирали обикновена захар. Други изкуствени подсладители, за които трябва да внимаваме са сукралоза – Е955, Ацесулфам К -Е950, Глюкозо-фруктозен сироп, Захарни алкохоли.

Рафинирана захар

Честата консумация на рафинирана бяла захар е свързана с огромно количество здравословни проблеми – от повишен риск от диабет тип 2 до сърдечни заболявания и затлъстяване.

Хидрогенирани мазнини

Мазнините, с които се приготвят пържени храни, бърза храна или други полуфабрикати, са вредни. Освен, че са калорийни бомби, тялото ни среща трудности с преработката им. Тези мазнини може да съдържат големи количества транс-мазнини, които повишават нивото на LDL („лошия“ холестерол) и намаляват HDL, („добрия“ холестерол). Основните масла, които трябва да използваме са зехтин, кокосово масло или друго специфично растително масло.

Транс-мазнини

Образуват се в процес, който добавя водород към течните растителни масла, така че преработената храна да бъде по-дълготрайна. Трябва да избягваме всички храни, които съдържат частично хидрогенирано мазнини. Консумацията им увеличава риска от сърдечни заболявания, инсулт и диабет.

Консерванти

Представляват вещества, които се добавят към храните, за да се запазят свежи за употреба за сравнително дълъг период от време. В съдържанието на хранителните продукти те са обозначени с кодове от Е200 до Е299. Тези от тях, които са с доказан канцерогенен ефект са от Е210 до Е217. За тяхното наличие трябва да следим с повишено внимание. Консервантите обозначени с Е230 до Е233 могат да окажат дразнещ ефект върху кожата и да причинят различни алергични реакции, а Е250, Е252 и Е254, които се съдържат в някои колбаси е препоръчително да се избягват от хипертониците. За сравнително безвредни се считат 200 – сорбинова киселина, Е202 – калиев сорбат, Е203 – калциев сорбат, Е260 – оцетна киселина – основна съставка на оцета, Е262 – натриев ацетат и диацетат, Е270 – млечна киселина.

Избягвайте храни и напитки, съдържащи следните обозначения

От Е214 до Е219 – парабени – повечето са забранени за употреба.
От Е220 до Е228 – групата на сулфитите.

Храни с "Е" които да избягваме

Възможни алергени са. Разрушават витамин В1, може да предизвикат астматични пристъпи и затруднения в метаболизма при хора с нарушена бъбречна функция.

Е236 – мравчена киселина. Тестовете с животни показват, че Е236 действа като мутаген. При честа употреба на храни, в които има мравчена киселина са възможни увреждания на черния дроб и бъбреците.

От Е249 до Е251– нитрити и нитрати – използват се главно в месните продукти. Потенциални карциногени са. Забранени са за употреба в храни за бебета и деца.

От Е210 до Е213 – групата на бензоатите. При определени условия е възможно да образуват карциногенни съединения.
Е214, Е215, Е217, Е219, Е226, Е227, Е230 – Е233, Е236 – Е240 са забранени в някои държави

Ако вече имате изградени хранителни навици и някоя от изброените тук храни и съставки заема основна част в диетата Ви, може би ще Ви е трудно рязко да промените режима си. Препоръчваме Ви да се постараете постепенно да ограничавате приема им и да се опитвате да намирате здравословни алтернативи.

2.Разгледайте хранителните си навици и определете кои ви помагат и кои пречат

Ядете твърде бързо? Вероятно така поемате много повече храна от нужното. Може да минат повече от 20 минути докато стомахът ви прати сигнал на мозъка, че е сит.

А пропускате ли някое от основните хранения? Например закуската. И след това за обяд хапвате повече от обикновено?

Често ядете еднообразна храна? Хапвате, дори и да не сте гладни? Или пък прекалявате със сладкото? Определете кои са вредните навици за вас. Така ще е по-лесно да ги избягвате. За ваше улеснение може да изтеглите нашия списък за вредни навици и да го попълните. Проверете лошите си хранителни навици и ги заменете със здравословните им аналози.

Според Националните препоръки за здравословно хранене в България, има няколко основни принципа, които трябва да спазваме:

1.Консумация на пълноценна и разнообразна храна

Съвет: Яжте по-често вкъщи, отколкото навън, в приятната домашна атмосфера.

2.Консумация на зърнени храни като важен източник на енергия

Съвет: Ако не можете да изключите хляба от менюто си, сменете обикновения с пълнозърнест и намалете количеството.

3.Консумация на поне 300 грама разнообразни плодове и зеленчуци

Съвет: Старайте се да са сурови или слабо термично обработени
4.Консумация на мляко и млечни продукти с ниско съдържание на мазнини и сол.
Съвет: Сменете обикновените млека с ядкови алтернативи
5.Консумация на така наречените „постни меса“
Съвет: Заменете месото с риба или бобови храни
6.Ограничаване на приема на мазнини
Съвет: Заменете животинските мазнини с растителни нерафинирани.
7.Ограничаване на приема на захар и газирани напитки
Съвет: Заменете захарта с агаве, кленов сироп или мед и намалете количеството. Намалете газираните напитки или ги изключете напълно от ежедневието си.
8.Ограничаване на консумацията на сол
Съвет: Заменете обикновенната сол с хималайска, каменна или сол нигари, която е пълноценен натурален източник на морски магнезий
9.Ограничаване на употребата на алкохол
Съвет: „В отровата е дозата“ са казали древните мислители, така че се насладете на чаша вино и избягвайте високоградусовия алкохол.
10.Поддържайте здравословно тегло
Съвет: Бъдете физически активни всеки ден поне за 15 минути активно.
11. Приемайте достатъчно вода
Съвет: Направете си вода с лимон или вода с краставица и мента за разнообразие.
12.Приготвяйте и съхранявайте храната по начин, осигуряващ нейното качество и безопасност.
Съвет: Избягвайте употребата на микровълнова печка, за няколко минути може да стоплите всичко на котлон или във фурната. Ако имате останала храна може да използвате восъчни кърпи, вместо стандартното фолио и земята ще е също благодарна за решението ви, като например тези – BeeCome Green

Прочетете още:
28 повода да празнуваме през февруари – част 1
Из царството на дивите гъби

Гурме Мусове от тофу

Деликатес от диворастящи гъби

Меню